+31 (0) 6 55 746 736 info@despirituelesportschool.nl

Je bent zo oud als je wervelkolom, luidt een oosters gezegde.

De wervelkolom is een heel belangrijk onderdeel van ons lichaam. Naast het bieden van stabiliteit heeft de wervelkolom een belangrijke rol in onze beweeglijkheid en de bescherming (samen met de schedel) van ons centrale zenuwstelsel. Problemen met de wervels kunnen problemen geven met al die functies.

Onderstaande oefening, de tafel genaamd, kan je zelf thuis uitvoeren. Deze oefening zorgt ervoor dat je ruimte tussen je wervels creëert en zorgt daarnaast dat je de wervels in lijn houdt of trekt. Als je de oefening goed uitvoert zal je ook merken dat het je hartzone opent

1. Ga met gestrekte benen naast elkaar staan. Zet je voeten naast elkaar, of een klein beetje uit elkaar als je hamstrings (de spieren aan de achterkant van je bovenbenen) nog wat te stijf zijn.

2. Zet je handen op de knieën en breng je gewicht wat naar de hielen.

3. Strek je rug boven je armen zodat je een horizontaal vlak creëert met je bovenlichaam (van je kruin tot je staartbeen vorm je een rechte horizontale lijn).

4. Vaak staat je bovenrug op dit punt nog bol. Duw dan ook je borstbeen naar beneden zodat de bovenrug volgt. Je schouderbladen bewegen daarbij naar elkaar toe.

5. De (koppen van je) schouders duw je vervolgens richting je stuitje en.

6. Omdat je hoofd in één lijn is met de wervelkolom is je blik is naar de grond gericht.

7. Heb je de positie (rustig) opgebouwd met al deze details, focus dan tenslotte op je kruintje en je staartbeen en duw die als het ware van elkaar af alsof je je rug verlengt. Dit brengt verfijning in je oefening. Met visualisatie en intentie kan je verdere verdieping aanbrengen.

8. Houdt alles 15 tot maximaal 30 seconden/tellen vast en focus je aandacht volledig op de oefening met de genoemde details.

9. Dan buig je eerst de knieën en komt rustig omhoog.

10. Herhaal naar behoefte.

11. Als je wat gewend bent aan de oefening zoek dan steeds voorzichtig en met liefde je grenzen op om meer ruimte tussen je wervels te krijgen.

Forceer niets, maar nodig je lichaam uit steeds een stukje verder te gaan. Succes!

Namasté 🙏
Gerrit