+31 (0) 6 55 746 736 info@despirituelesportschool.nl

Balans is een basisvaardigheid in je dagelijkse leven. Het helpt je om minder snel te vallen en als je balans traint versterk je ook je focus. Ik kom regelmatig mensen tegen, al of niet op de training die moeite hebben met hun balans of met balansoefeningen. Ik neem je daarom graag mee in een simpele balansoefening en geef je de essentiële aandachtspunten die het makkelijker maken om je balans te (her)vinden.

De oefening

  • Ga met de voeten schouder of heupbreedte staan.
  • Maak even een zucht en breng je aandacht naar binnen. Dit betekent, let op je ademhaling, voel je onderbuik of ga met je aandacht naar het midden in je hoofd.
  • Zet je handpalmen voor je borst tegen elkaar (namasté handen) en breng je gewicht naar één been. Zodanig dat je zo recht mogelijk boven dat been blijft met je lichaam.
  • Vervolgens trek je het andere been zo hoog mogelijk op, gebogen in een hoek van ongeveer 90 graden. Til het been zo hoog dat je wel wat je best moet doen, zonder dat het geforceerd wordt.
  • Houd dit vol gedurende tenminste tussen de 20, 30 seconden en maximaal 1 minuut. Als je dat lukt is dat al heel goed. 

    Aandachtspunten
  • Focus je blik op 1 punt voor je en kijk van binnenuit. Kijk als het ware van binnen naar buiten.
  • Bemoei je niet met je standbeen. Zodra je daar op gaat letten of over de balans op dat been twijfelt, hoe sneller je de balans verliest.
  • Breng je aandacht vooral naar je opgetrokken been en je ademhaling. Je standbeen meldt zich vanzelf als het moe wordt.

De oefening is eenvoudig, maar je kunt net zoveel verfijning in de oefening brengen als je zelf wilt. Begin bij de genoemde aandachtspunten. Heb je die onder de knie, dan worden andere balans oefeningen ook makkelijker om te doen. Succes.

Namasté,

Gerrit